De financiële voordelen van een elektrische auto zijn verleidelijk: goedkoper opladen, geen BPM of wegenbelasting.
Maar er zijn ook extra kosten, zoals duurdere reparaties en, blijkt nu, meer bandenslijtage.
Onderzoek toont aan dat EV's twee keer zo vaak nieuwe banden nodig hebben als benzineauto's.
Na drie jaar is 39% van de EV-rijders al aan de beurt, versus 20% van de benzinerijders.
Type band: EV's met veel vermogen hebben vaak zachtere, sportieve banden die sneller slijten.
Vermogen: Het hoge koppel van een elektrische auto zorgt voor snellere acceleratie, wat bandenslijtage bevordert.
Remgedrag: Regeneratief remmen kan leiden tot vaker afremmen en dus meer slijtage.
Tips om bandenslijtage te verminderen:
Rijd niet te sportief.
Leer one-pedal driving.
Vermijd onnodig afremmen.
Kies voor slijtvaste banden.
Conclusie:
Een elektrische auto is een duurzame keuze, maar houd rekening met extra kosten, zoals bandenslijtage.
Door bewust te rijden en de juiste banden te kiezen, kun je de levensduur van je banden verlengen.
Autobanden zijn duurder geworden in de eerste vier maanden, vooral door de inflatie. Dat kunnen we concluderen uit een overzicht van WESP, waarin de verkoop van banden wordt bijgehouden.
Mensen die banden verkopen, merken dat de vraag de laatste jaren flink is veranderd.
Mensen willen nu grotere banden en hebben specifieke eisen. In het eerste jaar van de coronapandemie werden er veel minder winterbanden verkocht, omdat bijna niemand op wintersport ging.
Tegelijkertijd blijven all season-banden steeds populairder worden.
Vooral particulieren willen graag all season-banden, terwijl bedrijven meestal nog steeds kiezen voor zomer- en winterbanden.
Dat blijkt uit gegevens van grote bandenwinkels.
Het aandeel all season-banden in de algemene verkoopkanalen is ten opzichte van vorig jaar weer gestegen, nadat het even leek alsof het niet meer zou groeien.
Aan de andere kant is de verkoop van winterbanden flink gedaald.
Maar let op, deze gegevens zijn vooral gebaseerd op algemene autogarages en kunnen verschillen bij dealers.
De elektrische auto's hebben ook invloed op de bandenmaten.
De banden voor elektrische en hybride auto's zijn namelijk vaak anders van formaat, omdat deze auto's meestal nieuw en modern zijn.
Wat betreft de omzet van banden, die is iets gedaald in de eerste vier maanden van dit jaar.
Dit blijkt uit de facturen van bijna 1200 autobedrijven in de WESP-groep.
In het eerste kwartaal leek de omzet stabiel te blijven, maar in april gingen de prijzen gemiddeld met 2,7 procent omhoog naar 113 euro.
Tegelijkertijd daalde het aantal verkochte banden per bedrijf met bijna 6 procent. Alles bij elkaar genomen betekent dit een daling van 3 procent in de omzet van banden.
Het is belangrijk om te weten dat particulieren vooral geïnteresseerd zijn in all season-banden, terwijl bedrijven meestal nog steeds kiezen voor zomer- en winterbanden.
De omzet in euro's en het aantal verkochte banden zijn ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig jaar.
Maar let op, deze gegevens zijn gemiddelden en kunnen verschillen per individueel bedrijf. Ze geven ons een idee van de trends en ontwikkelingen in de markt.
Veel bandenwinkels verwachten dat de prijzen van banden verder zullen stijgen in de toekomst.
Dit komt door hogere kosten voor energie, lonen en investeringen in nieuwe apparatuur zoals ADAS en bandenscanners.
26-05-2023
Apollo Tyres en dochteronderneming Vredestein hebben besloten om de duurzaamheid van hun bandenproductie verder aan te scherpen, volgens een rapport van Automotive.
Als onderdeel van deze inspanningen zullen de bedrijven voor hun bandenproductie in Nederland en Hongarije uitsluitend nog gebruikmaken van 100% natuurrubber, dat wordt ingekocht bij leveranciers die voldoen aan de nieuwe duurzaamheidsrichtlijnen van het Global Platform for Sustainable Natural Rubber (GPSNR).
Dit initiatief is met name van toepassing op de banden die worden vervaardigd in Enschede (Vredestein) en Hongarije.
Met de toenemende wereldwijde vraag naar banden, gedreven door de stijgende verkoop van auto's en de groei van bezorg- en ophaaldiensten, zijn Apollo Tyres en Vredestein vastbesloten om op een duurzame manier te groeien, zowel voor henzelf als voor hun leveranciers.
Benoit Rivallant, CEO van Apollo Tyres Europe, benadrukt dat natuurrubber een milieuvriendelijke grondstof is, mits het op een duurzame manier wordt geproduceerd en ingekocht.
Door zich te richten op duurzaamheid willen Apollo Tyres en Vredestein ervoor zorgen dat ze bijdragen aan een meer verantwoorde en milieuvriendelijke bandenindustrie.
Het streven naar het gebruik van 100% natuurrubber van duurzame bronnen toont het engagement van Apollo Tyres en Vredestein om hun productieprocessen te verbeteren en positieve verandering te stimuleren in de gehele toeleveringsketen van natuurrubber.
Door te voldoen aan de richtlijnen van het GPSNR willen ze een belangrijke rol spelen in het bevorderen van duurzaamheid binnen de bandenindustrie.