Rolomtrek van banden
Wanneer je een andere bandenmaat wilt kopen, dan is het belangrijk om de rolomtrek te berekenen.
Op het moment dat je de breedtemaat of hoogtemaat aanpast, dan veranderd de rolomtrek en de hoogte van de band.
Ook wanneer je andere velgen in een andere inchmaat wilt bestellen, dan kun je het beste de rolomtrek van de wielen opnieuw berekenen.
De omtrek mag maximaal 2% afwijken van de standaard wielmaat van jouw auto.
Wanneer de afwijking groter is, kan dit de werking van bijvoorbeeld ABS en EPS negatief beïnvloeden.
Met alle risico`s van dien.
Wat is rolomtrek bij banden
Handmatig berekenen van de omtrek van autobanden is niet eenvoudig.
Ook de afwijking in omtrek, wanneer je de banden vervangt voor autobanden van een andere bandenmaat, is lastig te berekenen.
Gelukkig is er handige rekentool beschikbaar om de afwijking te berekenen.
Klik hier
Let op : Ga altijd uit van de originele standaard bandenmaat volgens het autoboekje.
Blijkt volgens dit schema, dat de door jouw gewenste nieuwe bandenmaat meer dan 2% afwijkt, dan kun je beter een andere bandenmaat kiezen.
Banden draairichting
Alle autobanden hebben een draairichting.
Dit wordt op de band aangegeven met een richtingsgebonden pijl of met de tekst Outside.
Bij montage dient de monteur dit te volgen.
De richtingsgebonden pijl staat op de zijkant, de wang van de band. Deze dient altijd naar de voorkant van de auto te wijzen.
Wanneer er geen richtingsgebonden pijl op de band staat, dan wordt er Outside vermeld.
Dat betekent dat deze kant van de band altijd naar de buitenkant van de auto geplaatst moet worden.
voorbeeld autoband met richtingsgebonden pijl

Voorbeeld band met outside op band

Het balanceren van autobanden
Balanceren is aan te radenl bij elke bandenmontage.
Dit is noodzakelijk om trillingen van het wiel op te heffen.
Het balanceren wordt gedaan op een banden balanceermachine.
Door het aanbrengen van stukjes zink op de velg wordt het onbalans opgeheven.
Koop je banden bij ons en kies je voor een montagepunt, dan is het balanceren gratis !.
Er wordt hiervoor niets extra`s gerekend zoals de meeste fastfitters wel doen.
Linkerbanden en rechterbanden
In het normale autosegment bestaan er geen linkerbanden of rechterbanden.
Dit komt soms wel voor bij supersportauto`s als Ferrari of Lamborghini.
Zoals hierboven beschreven, hebben de banden een richtingsgebonden pijl of outside op de wang staan.
Bij autobanden kan het dus voorkomen, dat het profiel van de band aan de linkerzijde de andere kant opwijst, dan het profiel aan de rechterzijde.
Dat lijkt vreemd, maar is zo bedoeld door de fabrikant.
Het uitlijnen van de wielen
De wielen van een auto worden door de fabrikant onder een bepaalde hoek geplaatst. Vaak staan de wielen niet kaarsrecht onder een auto, maar een klein percentage naar binnen of buiten gericht. Dit gebeurt om een optimale grip en balans te waarborgen.
Wanneer je bijvoorbeeld een stoeprand hebt geraakt, dan kan de wielstand veranderen en moeten de wielen uitgelijnd worden.
Het uitlijnen van de wielen van de auto is geen standaard handeling bij de montage. Uitlijnen kan soms wel noodzakelijk zijn.
Bijvoorbeeld wanneer je oude banden schuin afgesleten zijn of wanneer de auto naar links of rechts trekt, als het stuur wordt losgelaten.
Jouw voordelen:
• Gratis levering .png)
• Gratis balanceren bij montage .png)
• Gratis oude banden achterlaten .png)
• Gratis een nieuwe band bij lekrijden .png)
Sinds 2006 de beste banden
voor de beste prijzen
.png)